[Kvidkvid id est tymeó danaós et dóna ferentés, Vergilius, Aeneis): trojský kněz Láokoón tak varuje Trójany před dřevěným koněm.
Ušlechtilý kůň starokladrubský (by katerina lisova) |
Trojský kůň je v řecké mytologii předposlední akt deset let trvající trojské války.
Útočící Řekové (zvaní Achájci, Danaové) válečnou lstí učinili poslední krok ke zničení hrdého města Trója.
Záminka války:
Když trojský princ Paris unesl krásnou Helenu, manželku spartského krále Meneláa a odmítl vyjednávat o navrácení její i královské pokladnice, shromáždili Řekové pod velením mykénského krále Agamemnona obrovské vojsko. Čítalo 1184 lodí a sto tisíc mužů. Po celých devět let Řekové (Achájci) obléhali Tróju, drancovali její široké okolí, avšak Trója statečně odolávala obléhání. V desátém roce již válečníci byli unavení a hovořilo se o návratu do vlasti. Nespokojení bojovníci navrhovali, aby se boj rozhodl mezi hlavními jeho aktéry a tak se proti sobě postavili Meneláos a Paris. Jenom zásahem bohů nebyl Paris zabit, po něm v lítých soubojích padl hrdina Patroklos rukou Hektora, nejstaršího syna trojského krále Priama. Patrokla pomstil Achilleus, který byl posléze zabit podivným zásahem Paridovým. Výsledek války stále nebyl rozhodnut.
Tehdy navrhl Odysseus, aby se pokusili Tróju dobýt lstí. Navrhl postavit velkého dřevěného koně, v němž se ukryjí vybraní bojovníci. Tohoto koně potom dostat za nedobytné hradby města. Je třeba říci, že za autora nápadu bývá považován také věštec Kalchás či věštec Prylis (jemu tu myšlenku vnukla sama Athéna). Zdá se však, že Odysseus si všechny zásluhy přivlastnil. Řecká vojska lstivě spálila tábor a odplula z dohledu z trojského pobřeží. Na břehu zůstal jediný Řek Sinón, který měl připravenu historku o tom, že je dezertér. Po rozednění Trójané viděli kouřící zbytky tábora, prázdné moře a velikého koně. Brzy objevili Sinóna a ten jim tvrdil, že kůň je darem bohyni Athéně. Trójané se rozdělili na ty, kteří ho chtěli okamžitě zatáhnout za městské hradby, ale také silné hlasy proti. Mezi nimi Kassandra prohlásila, že v koni jsou schovaní ozbrojenci - zase jí však nikdo nevěřil. Totéž tvrdil i další věštec Láokoón a vrhl na koně oštěp, až zbraně vevnitř zachrastily.
Ten prý řekl „Ať je to cokoliv, bojím se Danaů, i když přinášejí dary“ - z toho se dodnes zachovalo rčení Danajský dar. Řek Sinón před Trójany rozvinul secvičené řeči, které připravil lstivý Odysseus. Láokoón stále nevěřil, ale bůh Apollón poslal na něj i jeho dva syny dva obrovské hady, kteří ho umlčeli. Trójané to vše vzali jako potvrzení Sinonových řečí. Pak už jim nestálo nic v cestě - koně dotáhli za městské hradby. Museli je pobořit, protože městskými branami by kůň neprošel. Trójané se radovali, že dlouhá válka skončila a jejich město zůstalo zachováno. Jakmile lidé za hradbami usnuli, bojovníci opustili břicho koně.Vylezli po provazovém žebříku, běželi otevřít brány města, pobíjeli stráže. Mezitím Sinón dal ohňové znamení vojsku a loďstvu, které se rychle vrátilo k Tróji. Té noci byli krutě a nemilosrdně vražděni obyvatelé a zejména členové královské rodiny, z mužů se nezachránil nikdo. Ženy byly vzaty do otroctví. Trója lehla popelem. Válka skončila.
Bojím se Řeků, kteří přinášejí dary - shlédněte video, celé to mi připomíná rok 1968 a sovětskou okupaci země, Timeo Danaos, varuj se Rusů... Earth: Final Conflict / Conquest Of Paradise :
"Timeo Danaos et dona ferrentes" means "I fear Greeks even bearing gifts". "Timeo Danaos et dona ferrentes" znamená "Obávám se Řeků, i s dary".
Jak dobýt lidská srdce? Jak pokořit národy? V překladu conquest (dobytí; zábor)
Trojan, jak na to si přečtěte trojský počítačový kůň je publikován zde na stránce BROWSERWEBSITE.
Zdroj:cs.wikipedia.org